Assalamualaikum,
Hari ni Shida nak share macam mana nak
pastikan Travel Agent tu dipercayai atau tidak. Yelah, zaman sekarang ni banyak sangat
penipuan berlaku. Paling banyak kita dengar mengenai rombongan Umrah dan Haji
yang ditipu oleh travel agencies. Nauzubillah himinzalik.. Di sini Shida ada salin Tips peringatan
dari Kaki Melancong. Jom kita baca untuk peringatan bersama.
1) Semak travel agensi berlesen
Gunakan kemudahan menyemak senarai agensi
travel laman web kementerian pelancongan http://www.motac.gov.my (Search: BAHTERA KEMBARA
HOLIDAYS SDN. BHD. State: Kelantan) . Guna
kemudahan semakan yang disediakan untuk memastikan kita berurusan dengan agensi
yang sah. Jika tiada dalam senarai larilah cepat-cepat supaya kita tidak
tertipu.
Satu lagi diingatkan ada syarikat yang
hanya berdaftar dengan Suruhanjaya Sayarikat Malaysia (SSM) tetapi tidak dengan
dengan Kementerian Pelancongan.
Mereka ini masih perlu mendapatkan lesen Kementerian
Pelancongan kerana pendaftaran di SSM hanyalah untuk tujuan pendaftaran
perniagaan sahaja.
2) Bayar menggunakan Akaun Company
Diingatkan bahawa zaman sekarang orang
boleh gelap mata bila tengok duit banyak depan mata walaupun duit tu duit kawan
sendiri. Oleh itu, pastikan anda masukkan deposit atau bayaran penuh terus ke
dalam akaun semasa syarikat, bukannya akaun persendirian kerana zaman sekarang
travel agent pun ada yang melantik orang luar menjadi sales team mereka,
contohnya macam Shida, hehe.. So, pastikan korang masukkan duit ke dalam Akaun
Semasa Bahtera Kembara Holidays Sdn Bhd bukannya akaun Persendirian ya .. ^_^
3) Minta resit bayaran
Resit bayaran adalah bukti kita telah buat
bayaran dan pihak agensi pelancongan telah menerima bayaran dari kita. Minta
walaupun wakil pakej pelancongan agensi tersebut adalah rakan kita. Ada orang
boleh gelap mata bila tengok duit banyak depan mata walaupun duit tu duit orang
lain.
Jika anda berurusan dengan wakil syarikat
semak juga dengan agensi tersebut samada mereka memang wakil yang sah.
Kebiasaannya wakil syarikat akan dibekalkan dengan buku resit untuk terima
bayaran bagi pihak syarikat.
Pastikan resit tertera nama syarikat
termasuk nombor pendaftaran dengan kementerian pelancongan, alamat serta nombor
telefon. Jangan lekas percaya jika resit mereka adalah resit yang boleh dibeli
di kedai stationery.
4) Semak komen di media sosial
Kebanyakan agensi pelancongan mempunyai
follower mereka di media sosial seperti di Instagram, Facebook, atau Twitter.
Gunakan kemudahan media sosial ini untuk
semak samada agensi pelancongan yang kita berurusan menerima bayak komen negatif.
Komen-komen menunjukkan rasa tidak puas
hati dengan kes pembatalan dan pemulangan yang berulang-ulang tanpa sebab yang
munasabah sangat meragukan.
Tak ada pakej pelancongan yang betul-betul
sempurna.
Kadang-kadang terjadi kelewatan atau jadual
di tunda akibat masalah cuaca atau sebab-sebab yang tak dapat dielakkan. Kes
seperti ini biasanya pihak agensi pelancongan yang berwibawa ada back up plan
mereke sendiri.
5) Semak dan hubungi testimony jika anda
masih rasa sangsi.
Walaupun tak semua nombor telefon
dipaparkan atas dasar privasi, tak salah anda minta nombor telefon pelanggan
terdahulu untuk dibuat rujukan. Kita bayar beribu mesti nak puas hati dengan
apa yang kita bayar betul tak?
Jika mereka jujur pasti dengan senang hati
agensi pelancongan tadi berikan kepada anda.
P/s: Bukan tak nak bagi, tapi kalau kita
sendiri pun, pasti rasa terganggu kalau dihubungi orang yang tak dikenali. Jadi
Shida cadangkan semak Facebook page official HQ sendiri untuk kepastian.
Untuk pengetahuan, sebelum Shida jadi Sales
Team BKH ni, Shida tengok kawan baik Shida sendiri, Suzila Sabri dua kali
menggunakan khidmat Bahtera Kembara Holidays ni, sebab tu Shida yakin untuk
jadi agent sah Bahtera Kembara Holidays Sdn Bhd. Lagipun Shida faham, bukan
mudah untuk dapatkan kepercayan orang, jadi Shida join Kursus Pemantapan
sebagai Agent Sah BKH yang diadakan baru-baru ni untuk mantapkan ilmu mengenai
travel agent ni. Malah Boss sendiri yang sampaikan pengisian Kursus tersebut.
Alhamdulillah, Boss pun bagi komitmen, apatah lagi Office team.
6) Simpan segala dokumen dalam sebuah fail
Setiap bayaran, resit yang kita buat harus
di kumpul dan dimasukkan ke dalam fail. Biar ikut turutan supaya mudah kita
rujuk semula.
Jika kita main campak dokumen seperti resit
dan terlupa nak simpan semula. Jangan masuk dalam poket baju atau seluar kerana
kedua-dua item ni kita selalu masukkan dalam mesin basuh. Kalau dah masuk mesin basuh kertas tersebut
akan hancur dan kita telah tiada bukti untuk dibuat rujukan.
7) Bincang buat bayaran berkala
Ini adalah salah satu cara kita tak rugi
banyak jika nak terkena sekali pun. Bayar duit booking kebiasaannya adalah
sebanyak RM500. Selepas itu agensi pakej pelancongan akan meminta bayaran kedua
dan bayaran akhir apabila tarikh penerbangan makin hampir.
Saya pasti bayaran tersebut untuk urusan
tempahan tiket dan penginapan. Minta kepastian sebelum buat bayaran. Jika ia
untuk tempahan tiket kapal terbang minta bukti selepas beberapa hari untuk
salinan itinerary syarikat penerbangan tersebut.
Jangan percaya jika mereka katakana tiket
penerbangan akan diberikan seminggu atau sehari sebelum berlepas. Ia sangat
bahaya kerana hati kita akan jadi tidak tenang mengingatkan urusan penting yang
belum selesai.
Jika mereka berdolak dalik selepas anda
bayar jumlah yang diminta baik jangan teruskan bayaran seterusnya. Risiko untuk
kita ditipu di sini sangat tinggi kerana sebaik anda selesai bayar silap-silap
agensi yang anda berurusan tidak dapat dihubungi lagi.
Jika anda lihat kesemua perkara yang saya
tulis ni rata-rata kita sendiri pun memang dah alert. Cuma kadangkala bila
tengok pakej murah-murah dan tempat tu memang kita teruja nak pergi memang
ramai yang sanggup ambil risiko.
Buatlah kira-kira mudah dulu sebelum kita
tertipu dan ikut panduan yang saya tulis di atas sebagai langkah berjaga-jaga.
#travelmurahmurah
#bahterakembaraholidays
#teambahterakembaraholidays
Comments
Post a Comment