My own experience with Bahtera Kembara Holidays Trip

Salam Nisfu Syaaban guys ^_^



Tak sabar nak mengarang kisah kita sendiri pi Pulau Perhentian dengan Bahtera Kembara Holidays. Impian menjadi kenyataan, Alhamdulillah. Dengan Budget Ciput, anda mampu melakukannya! ^_^ Percayalah dengan rezeki Allah swt, Jika anda mahukannya, usahakan.. Seriously sebelum tu nak cerita sikit tentang rezeki travel.. Yang Shida nak tekankan di sini ialah rezeki Shida nak ke Singapore di mana Shida mendapat surat untuk mengaktifkan Akaun CIMB Bank yang masa 2015 ketika itu dah lama x berusik sejak masuk matrikulasi sebab dah tukar ke Bank BSN. Haa, nak dijadikan cerita, walaupun menganggur time tu, Allah bagi rezeki tang lain. Kawan-kawan semua dah excited nak ke Singapore, kita ni redha je in case ada durian runtuh.. tup2 check kat bank ada dalam RM350 ++.. Kebetulan masa tu ada buat Freelance Graphic Design, bolehla buat modal pergi travel. Alhamdulillah, bersyukur Allah beri kesempatan untuk melancong dengan kawan-kawan.

Nak dijadikan cerita, kali ini pun Melancong secara Bajet ke Pulau Perhentian dengan Pakej BKH yang dah cover pengangkutan dua hala Jeti Kuala Besut-Pulau Perhentian, barangan snorkelling (xpayah fikir dah nak sewa kat mana), Parking kereta pun Free - aritu Helmi siap cop parking untuk kitorang ^_^, Snorkelling ke 4 checkpoint, Rest di Lata Air Berani, Long Beach, dan hiking ke windmill. Serious walaupun short vacation, sangat puas hati, Macam dah cover semua pelusuk Pulau.. huhuhu..

So, this is what I mean.. enjoy the pictures..



Jam 6.45 pagi semua di arah berkumpul di Jeti. Setelah korum cukup, kami bertolak ke Jeti Kampung Nelayan.

Muka Excited nak Snorkelling, hehe..


Tautan Kasih Kakak dan Adik

Mak De terkepit kaki masa nak naik Jeti, tu yang asyik pandang kaki.. Hati-hati ya.. 

Kat sini kita tak ada tour guide, selalunya Helmi akan bagitau "Bilik kat belakang sana," korang jangan blurr pulak, sebab diorang tak sure tetamu ambil pakej daytrip atau menginap di Kg Nelayan sebab diorang ni anak buah Abang Man. Kat sini kami jumpa Abang Man dan dia kenalkan kami kepada Long. Long yang akan bawa kami pergi Snorkelling. Kami diberi masa sehingga jam 9.00 pagi untuk Sarapan. Hati dah excited nak mandi and snorkelling, roti canai pun cukup untuk alas perut. Lagipun pagi tadi sempat buat sandwich Tuna and ngap2 on the way ke jeti. hehehe..

Kebetulan jumpa Boss, dia nak deal untuk penginapan di Awana Beach Resort.. Nantikan pakej baru dari Bahtera Kembara Holidays guys =)
Google Chicken On! =D

Alright, dah ready atas boat, Long bagi briefing dan maklumkan kami wajib jaga Google Snorkel tu betul-betul.. Pastikan ketat, sesiapa yang ada sanggul, make sure tali belakang tu stay antara sanggul; satu atas, satu bawah so dia x mudah tercabut dan lebih kemas. In case Google tercabut, jatuh masuk ke dalam air laut yang dalam tu, jangan buat-buat berani menyelam pulak, huhu.. Bagitau je kat Long, nanti dia pi amik.

Siap briefing, semua ambil jaket masing-masing dan Google satu sorang, Shida nak pesan.. kepada yang tak reti berenang, pastikan korang pasang tali panjang pada bawah jaket supaya masa snorkelling korang tak gelabah sebab jaket terapung, korang pulak tenggelam.. hihi.. Pak Long Shida pun risau sebab dia pun x reti berenang.. ngeee..

Family Pictures, tak cukup Corum.. alaa...

Gambar-gambar ni waktu water confident, air paras pinggang je. Semua tetamu turun untuk dapatkan confident level untuk next points.. Lepas point ni, air semua lebih 10 kaki.. kata Long la.. huhu...

Mak Long dan Adik Mie

Mak saudara kesayangan Shida ^_^

Kat sini siap nampak ikan Bayan, Ikan Dowry.. King Clamp pun ada.. Shida tak sempat nak jenguk King Clamp tu sebab tolong tetamu BKH berenang dan amik gambar.. with my pleasure.. sian kakak tu, takut sangat nak terapung dalam air.. so kita ajar dia telentang ngadap langit dulu.. Pastu belajar pusing, dia takut.. langkah terakhir tunjuk demo..

"Akak buat je camni, automatik terapung..", sambil tangan lunjur ke depan, badan terus terapung.. yakin dengan life jacket key!

Lepastu baru dia berani.. dan datang kawan dia bagi sokongan. Barula Shida beredar..

Ni gambar tetamu Bahtera Kembara Holidays.. siap bagi love lagi kat itew.. hahaha..

Perghh, excited tengok ikan banyak, masa pakai google dalam air tu pun boleh bercakap dengan ikan2.. mintak-mintakla ikan tu faham.. bagi salam je pun siap bernyanyi2 ala2 mermaid dengan rakan-rakannya.. "I'm da da sea, I'm da da sea.. " hihihi..

Kat sini cousin Shida dah start pening. Awal setengah jam sebelum naik boat dah makan ubat tahan muntah.. sebijik je, dos tak cukup kot.. bila sampai rumah baru tau boleh ambil dua biji dos terus. Lepas 8 jam baru boleh ambil next dos. Pengajaran untuk kawan-kawan yang nak pergi next trip. =)

Aten tengah layan pening laut.. Long interframe kat belakang tu, huhu..

"Mabuk bukan mabuk, mabuk laut... " 

Next point ialah Turtle Point. Masa ni ajak Aten, Mak De, Mak Long, Pak Long, Adik Mie semua tak nak turun.. uwaa.. Adik Mie mula2 nak turun, pastu x jadi, xtau kenapa.. next point baru adik Mie join turun, sebab dia pun memang datang Perhentian untuk Snorkelling.. rugila kalau tak turun..

Masa kat Turtle Point ni Shida ambil video je, kedalaman air memang sangat dalam.. berdebar jugak sorang-sorang xdek orang teman, tapi bila dah ramai2 keliling nak tengok penyu, rasa takut tu dah tak rasa, hihihi.. terapung-apung memang seronok, tapi bila nak berenang ke boat sambil pegang Action Camera, adoii.. seram rasa.. takut nanti Action Cam jatuh je.. pastu penyu amik wat selfie.. Hahaha.. terkial-kial Shida berenang.. lenkali kena beli Floating Bobber Action Camera Underwater ni baru tak risau..

Next point ialah Fish Point, memang banyak ikan kat sini, enjoy bagi diorang makan roti. Al-kisahnya tengok dari jauh, kenapa Adik Mie tak bergerak je dari jauh.. rupanya dia tengah menikmati keindahan ikan-ikan yang sedang makan roti di tangan. Risau jugak kalau pengsan dalam air, ngee..



Siap nampak batu karang laut.. Subhanallah, cantik sangat kat point ni.. berbeza dengan Turtle point, kita tak nampak waima satu batu karang pun, tapi sempat tengok penyu tu muncul kat permukaan air depan mata kepala pun dah bersyukur sangat-sangat.. besar penyu tu dan cantik sangat ciptaan Allah swt.. Semoga Penyu tu panjang umurnya..

Pemandangan di Shark Point

Uii.. dengar perkataan "shark" terus berdebar hati. Nampak Long turun dengan ikan mentah yang dikisar gamaknya.. Long pergi umpan jerung datang untuk tatapan kami.. Kami pulak duk berdebar-debar nak turun ke tak, nak turun ke tak..

Sebelum turun Long ada pesan "Jom turun. tapi hati-hati kat sini ada banyak batu karang, jangan sampai luka. Kalau ada yang nak derma darah pun bagus, senang kerja saya," seloroh Long.. hahaha

Aten pulak sahut seloroh Long tu, "Kita tengok baby shark do do do do je.." hihihi..

Pastu, bila ada seorang tetamu ni cam dah expert, orang sini kot, dia kata.. "Alaa, takde apa la.." dia pun turun ke dalam air dengan kawan dia dari Penang. Jenguk-jenguk kat bawah tak ada pun jerung, apa lagi.. turun la kitorang beramai-ramai.. Family Shida, berdua jela dengan Adik Mie.. tetamu lain ada jugak yang tak turun..

On the way ke Lata Air Berani

Tetamu BKH dari Johor

Here we are!! Lata Air Berani.. Macam tempat wajib amik gambar sini, hihi.. 

Sejuk bak hanggg.. lega basuh badan kat sini, sejukkkk...

Kat sini Long ada bekalkan satu cebok, kemudian kami gilir-gilir basahkan diri, perghh segar banget!! 

Airnya keluar dari sini je, beratuq la orang duk sini nak bilas badan, segarr badan.. yuhuu!!!

Nak gi Long Beach plak.. ^_^

Dah selesai berehat-rehat dan ambil gambar di Air Lata Berani, kami terus bergerak ke Long Beach. Rasanya jam hampir menunjukkan pukul 1.00 tengahari. Kami diberi masa sehingga pukul 3.30 petang untuk makan, salin pakaian, solat dan hiking ke windmill. Wah, excited sangat nak naik! Masa ni dah decide untuk niat solat jamak takhir, tak nak salin pakaian, just makan bekalan, dan terus naik ke windmill

Subhanallah, cantik sangattt.. seluas mata memandang.. air sangat jernih, siap ada tone warna putih, hijau, biru.. cantikk

Peace! Daughter-Mom Bonding time..

Malu-malu pulak Mak De =D





Tandas untuk non-customer Awatif Campsite perlu bayar RM2 untuk menggunakan toilet ya, please be honest

Sewaan Khemah RM20/Camp semalaman


Makan segala bagai bekalan yang bawak .. cuma beli Air Kelapa dan ABC untuk hilangkan dahaga.. ^_^



Selepas siap makan, semua tak nak naik. Akhirnya Mak De je temankan Shida naik ke windmill. Jalannya mudah sahaja. Panjat dari kawasan surau Awatif, terus ke atas. Di sini tak ada tour guide. Kebetulan ada rombongan dari Putrajaya dan Kedah sedang panjat ke atas, kami pun follow sekali. Beramai-ramai tak takut sangat. Masa dah nak dekat dengan puncak tu, kita akan jumpa struktur pencawang berwarna merah tu, then panjat lagi dalam 5 minit, sampaila ke windmill ni. 


Akhirnya jumpa pun kincir angin! Then, laluan jalan sebelah kanan, kita akan pusing pagar kawad kincir angin untuk pergi ke menara memerhati yang bertangga tu. Jeti windmill ni dah musnah, sebab tu semua kena hiking dari Long Beach. Sampai je kat situ.. Ya Allah, tuhan je tahu.. penat hiking 25 minit rasa macam hilang dibawa angin.. Subhanallah, cantik sangat!!!





Terima kasih Mak De teman Angah panjat ke Kincir Angin ni.. Luv u always.. 


Alhamdulillah akhirnya impian nak sampai ke Pulau Perhentian dah pun tercapai. Dengan pakej daytrip, Shida dah sampai sini.. Yahooo!!! Anda bila lagi?

Berminat boleh pm shida 013-4057520


#travelmurahmurah
#bahterakembaraholidays
#teambahterakembaraholidays


Comments